Ön i solen

Jahapp, så var helgen över och tiden gick som vanligt alldeles för snabbt. Jag hann iaf ut till Blidö, till familjen, och nu är jag dessutom ett år äldre. Igår fyllde jag 19 och det som betydde mest denna dag var att jag fick åka vår båt, äntligen, och bada i det stora klara havet i skärgården. Presenterna brydde jag mig inte speciellt mycket om.

På lördagen åkte vi till Norrtälje och American Car Show. De fleste åker dit för att kolla på bilarna såklart men jag är mer intresserad av alla feta båtar som gör att man nästan blir våt i trosan. Det var där jag hittade "THE RIB"
 
Kort fakta: R.I.B (rigid inflatable boat) är osänkbara gummibåtar med hårt skrov.

Båttypen rib används i första hand inom sjöpolisen, kustbevakningen och sjöräddningen där det ställs höga krav under ibland extrema förhållanden.

När jag såg den så sved det till ganska fort i pappas plånbok, både jag och lillesyster ville åka och självklart pappa också. Priset var 300 kr per skalle så det blev väl en så där 1000 dinarer.
Vi fick sätta på oss värsta overolerna, mössa och skidglasögon och redan då tänkte jag: vi kommer bli blöta. Så var dock inte fallet, snabbt gick det och man blev måttligt fartblind efter ett tag. LÄSKIGT!
En RIB klarar av vågor på 4 meters höjd och just den dagen var vågorna ca 2 cm höga så det var ju inte direkt världens upplevelese men vi åkte trots allt i 67 knop och det kändes som att man flög på vattenytan och trycket var så hårt att kinderna fladdrade. Just den som vi åkte var faktiskt, för att skryta lite, norra europas snabbaste RIB så det var lite mäktigt för lilla mig.

RIB rädda var vi, snabbt gick det


Nu är är jag iaf hemma och jobbar igen, 2 veckor till sen börjar semestern och då blir det en del annat som händer.
Ett litet smakprov:

- Tallinkryssning med mina babes
- Birka Paradise med familjen
- Roadtrip med ekerö-girlsen
- Sista-minuten-resa med mina hoes 

Auf Wiedersehn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0