Ashtanga Yoga

"You say that we've got nothing in common
No common ground to start from
And we're falling apart
You'll say the world has come between us
Our lives have come between us
Still I know you just don't care

An I said, What about Breakfast at Tiffany's
She said, I think I remember the film
and as I recall, I think, we both kinda liked it.
And I said, Well, that's one thing we got..."

Idag är jag ledig och sitter just nu och sjunger med till denna underbara låt. Jag ska snart ta på mig lite mer kläder och ta en långprommis med Fanny.
Mamma ringde precis och sa åt mig att sätta på långkalsonger för det är tydligen kallt ute idag, brr! Hon ville även testa yoga idag så ikväll blir det ett AshtangaYoga pass. Fråga mig inte vad det är för jag har aldrig testat det. Jag ska nog googla det så jag vet ungefär vad det är som väntar...

Vad är Ashtanga yoga?

Ashtangayoga definieras ofta som en idrottslig, fysisk och dynamisk form av yoga. Detta är utan tvivel sant om man tänker på hur krävande och imponerande övningen är och på att den ger ökad muskelstyrka, hälsa och livskraft. Ashtangayoga är dock mycket mer än en övning som tänjer och stärker kroppen.

Genom medveten andning, yogaövning, blickfokusering och koncentration kan man utveckla en god kroppskontroll, kontroll över sinnena och en medvetenhet om sitt inre. Enligt Sri K. Pattabhi Jois är ashtangayoga en stig som leder oss till "den ande som finns inom oss" eller vår verkliga natur.

Effekter av ashtangayoga

  1. Ger fastare och mjukare muskler, avlägsnar onödigt fett och ger en lätt och energisk känsla.
  2. Renar kroppen från de gifter som samlas genom en ohälsosam livsstil och återför förlorad livskraft till kroppen.
  3. Håller kroppen och sinnet ungdomligt, friskt och livskraftigt.
  4. Utgör effektiv träning kombinerad med olika sporter och fritidsaktiviteter.
  5. Minskar risken för sträckningar och skador.
  6. Förbättrar immunförsvaret och ämnesomsättningen.
  7. Förbättrar syreupptagningsförmågan, kvaliteten på andningen och medvetenheten om andningen.
  8. En forskningsresa i din kropp och ditt sinne.


Ja, men det låter väl bra. Jag tror det kan vara jobbigare än mammsen och jag tror men det är alltid kul att utmana kroppen lite. Vi får se hur det går helt enkelt.

Nej nu är det dags att bajsa, sätta på sig kläder och stoppa in musik i öronen och gå ut i kylan med lilla Snoop Dogg.
See ya!

Kommentarer
Postat av: Sohlberg

hur var det da?

2008-02-13 @ 14:41:48
URL: http://www.metrobloggen.se/rockinroll
Postat av: cecilia

Jobbigt i början men jag tror att om man kommer in i det där kan man bli jävligt vig för man gör typ inget annat än sträcker ut sina muskler så mycket man kan.

Vi ett tillfälle låg man på rygg med fötterna över huvudet. Man sniffade sig själv i röven i stort sett... så där mysigt kanske men det kändes ganska mycket efter passet. Rekommenderar det varmt för dom som vågar.

2008-02-13 @ 15:56:48
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0